macooein

macooein

macooein

macooein

گیاه نعناع عطری

گیاه نعناع عطری، نام دیگر این گیاه در بازار به نام کاکتوس عطری، یا پیچک سوئدی می باشد، و برگ های آن بوی تندی دارند به همین دلیل به آن نعناع عطری می گویند. گیاهی خزنده است. برخی از انواع آن سبز رنگ است و برخی از انواع آن ابلق می باشد. زادگاه آن کشور استرالیاست. بعضی ها زادگاه آن را به آفریقا و جنوب شرق آفریقا نیز نسبت می دهند. به سرعت رشد و نمو می کند و نگهداری آن نیز آسان و راحت است. گل های آن ریز و سفید و ارغوانی رنگ است که در فصل پاییز و در نوک ساقه پدیدار می شوند. از این گیاه به نام پلکترانتوس فورستری هم نام دارد. این گیاه به لمس کردن نیز حساس است. 

گیاه نعناع عطری یا همان پیچک سوئدی توانایی نگهداری در آپارتمان را دارد. به همبن دلیل جز گیاهان آپارتمانی محسوب می شود.   نام علمی  و مشخصات 

نام علمی: Plectranthus australis   


نام فارسی عام: برگ نعنایی


نام فارسی اصیل: مهمیز گل


خانواده: Labiateae 


 


نیازها و شرایط  نگهداری گیاه نعناع عطری

این گیاه را نباید زیر نور مستقیم آفتاب گذاشت، بلکه در حالت نیم سایه بهترین حالت نور برای این گیاه است. حالت کاملا سایه را نیز می تواند تحمل کند.  برای آبیاری باید به خاک گلدان توجه نمایید که هر زمان که خشک شده بود باید به آن آب دهید. این گیاه در دمایی بین 13 تا 27 درجه می تواند زندگی کند. برای خاک گیاه ترکیبی از خاک باغچه، خاک برگ و ماسه مورد نیاز است. زمان کود دهی این گیاه هر دو هفته یکبار باید انجام شود. هوای مرطوب برای این گیاه لازم است. حتی رطوبت اتاق هم کافیست. اگر هوا بسیار گرم باشد برگ این گیاه خم می شوند. و اگر برگ ها در زمانی که سبز بودند افتادند یعنی باید کود دهی آن انجام شود. برای تمیز کردن برگ های آن می توانید از اسپری های براق کننده مخصوص گیاه استفاده کنید البته نه خیلی. راه دیگر برای تمیز کردن برگ های آن استفاده از یک پارچه نرم و مرطوب است. در صورت آبیاری بیش از حد برگ هایش زرد می شود خاک گلدان نباید باتلاقی شود.


 


 


آفات و بیماری های گیاه نعناع عطری

 


قارچ بوتری تیس: این قارچ باعث می شود که روی ساقه های آن سفیدک آرد شکلی بوجود بیاید و باعث می شود برگ ها نرم و حالت آبکی شوند.


کنه ریز قرمز: باعث می شود برگ های آن زرد شوند و تار عنکبوت زیر سطح آن پیدا شود. که باید هر دو هفته یکبار گیاه را سم پاشی کنید.


 


 


تکثیر گیاه نعناع عطری 

فصل بهار، قلمه هایی حدودا 8 تا 10 سانتی متر را از انتهای شاخه ها کات کنید. برگ آخری را بکنید و قلمه ها را در خاک پیت ماسه دار بکارید. پس از تقریبا 14 روز شاخه های نو ظاهر می شوند .


گاهی هم وقتی گیاه برگ نعناع در گلدان خود رشد خود را کامل کرده بود می توانید از انتهای ساقه ها به عنوان عامل تکثیر استفاده کنید. و در نهایت آن ها را درگلدانی دیگر بکارید.

منبع:https://cactushadi.com/%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%AF/%DA%AF%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D9%86%D8%B9%D9%86%D8%A7%D8%B9-%D8%B9%D8%B7%D8%B1%DB%8C 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.